wtorek, 28 października 2014

"Feed. Przegląd Końca Świata" - Mira Grant

Koniec świata. Może się on wielu kojarzyć z niszczącym wybuchem, zmiatającym wszystko z powierzchni Ziemi. Innym z różnymi nagłymi kataklizmami, które stopniowo acz dosadnie wyludnią i zniszczą naszą planetę. Końcem świata może być moment, gdy obcy zajmują naszą Ziemię, odbierają nam ją, albo nią kierują. Mowa tu może być o kosmitach, zombie bądź innych stworzeniach, które nawiedziły ludzką wyobraźnie. Dla niektórych końcem świata może być utrata bliskiej osoby, maksyma życia bez kogoś, kto pomagał nam oddychać, był powodem, by wstawać co ranek. Końcem można nazwać chwilę, gdy zmieniamy się tak bardzo, że nie wiemy, w którą stronę iść, że sami siebie nie poznajemy. Gdy gubimy siebie i już nie czujemy się dobrze w swojej powłoce. Końców świata jest wiele. Każdy inaczej go przeżyje, inaczej go sobie wyobraża, ale każdy tak samo się go obawia. Bo na niego nie ma lekarstwa. Nie ma sposobu, by mu zapobiec. On nadejdzie. A my możemy tylko czekać.

"Jak coś tak małego może być końcem świata?"

Rok 2014 zapisał się w historii. Narodził się wirus Kellis-Amberlee, ożywiający trupy. Po świecie zaczęli chodzić zombie, łaknące żywych. Nie wiadomo jak leczyć chorych, ale wiadomo jak ich zabić. Postrzałem w głowę, mózg. W tych trudnych czasach świat potrzebuje przywódcy, który ofiaruje zdrowym ludziom dawne, utracone życie. Niestety wielu, którzy kandydują na stanowisko prezydenta nie sądzi, iż prawda jest dobrym wyjściem. Ludzie nie wiedzą wszystkiego o ich świecie i o nieumarłych, czyhających we mgle i ciemności lasu. Georgia, Buffy i Shaun, ekipa Przeglądu Końca Świata, jest innego zdania. Chce głosić prawdę, mówić ludziom to, co powinni wiedzieć, informować o tym, co dzieje się z ich światem. Światem, którego kreatury bez oddechu powoli przejmują. Prawda ich wyzwoli. 
Czy aby na pewno?

Czy jest tu ktoś, kto nie słyszał o tej książce? Szczerze w to wątpię, gdyż swego czasu szum na dzieła Miry Grant był wręcz kolosalny. Blogi i portale wykrzykiwały wszem i wobec o genialności tej pozycji. Jakże więc miałabym nie skusić się na tą powieść? Nie muszę więc już mówić, jak wiele oczekiwałam od "Feed". Nie zawiodłam się?

Zacznijmy od tego, że historia jest dość złożona. Pani Grant stworzyła nowy świat, którego wszystkie detale opracowała wręcz idealnie. Nigdzie nie znalazłam niedomówień! Jestem pod ogromnym wrażeniem jak skrupulatnie i bezbłędnie Mira Grant przeniosła swoje wyobrażenie przyszłości na papier. Zrobiła to w taki sposób, że czytelnik bezsprzecznie wierzy w niego i zastanawia się nad swoim miejscem w nim. Pomimo iż taka skrupulatność zdecydowanie należy do plusów książki, wejście w historię "Feed" zajmuje trochę czasu. Nim przedrzemy się przez priorytety głównych bohaterów, podejście polityków względem nieumarłych i wirusa, wyjaśnienia danych zachowań mija kilkaset stron. Nie powiem jednak, że są one nudne - byłoby to zdecydowanie kłamstwem. Jednak nie dzieje się w nich nic, co mogłoby na dłużej przyśpieszyć uderzenia naszego serca. Pierwsze kilka rozdziałów zawiera jedynie suche fakty i postępowania podczas apokalipsy. 
Jednak kiedy miniemy te strony, w pełni pojmiemy świetnie stworzone uniwersum, otrzymujemy pełną napięcia, zwrotów akcji i zimnej ironii książkę, która przejmuje panowanie nad czytelnikiem dopóki nie dotrzemy do ostatniej kartki. 

Kampania polityków, której najbliżej są dziennikarze Przeglądu Końca Świata także imponuje oraz intryguje. Mamy szansę zobaczyć jakie podejście mają ludzie, planujący panować nad państwem, które się sypie. Przyznam, że czytając recenzje, w których wspominano o polityce, odgrywającej tu znaczną rolę, sądziłam, że nie spodoba mi się ta pozycja. Ale wiecie co? Odważę się stwierdzić, że wątek władzy nad państwem oraz wyborów prezydenckich jest świetny. Zaciekawi najwybredniejsze czytelnicze podniebienia. 

"Czasami musisz sobie odpuścić i dać się ponieść biegowi wydarzeń."

Genialne pokazane są relacje między głównymi bohaterami! To co łączy Georgię i Shauna, przyrodnie rodzeństwo, robi ogromne wrażenie. Nie pamiętam, kiedy ostatnio czytałam o tak cudownych relacjach braterskich. Każde spojrzenie, mówiło więcej niż jakiekolwiek słowo. I choć oboje należeli do osób pełnych ironii i czarnego humoru to mieli swoje własne sposoby, by pokazywać jak bardzo im na sobie zależy. Razem ryzykowali życie i robili wszystko, by przeżyć, martwiąc się najpierw o tę drugą osobę. Poświecenie głównych bohaterów, aby wyznać światu prawdę, okazało się powalające. 

Zaskakujące - takie właśnie jest dzieło pani Grant. Genialnie zaskakujące. Ponieważ ostatnia rzecz, jakiej się spodziewałam przeczytać, zdarzyła się w ów książce, rujnując mój światopogląd. "Feed" potrafi wzruszyć, wściec za takie, a nie inne obroty wydarzeń, zaintrygować, rozbawić oraz zniszczyć. Jedyne co mogę jej zarzucić to długość rozdziałów. Niestety czytałam ją wtedy, gdy nie miałam dużo wolnego czasu, także zdarzały się wieczory, gdzie mając jedynie wolny kwadrans nie sięgałam po książkę, bo wiedziałam, że nie dokończę rozdziału, a nie znoszę kończyć w środku, pomijając iż zaprzestanie czytania w połowie wątku to wręcz nierealny wyczyn. 
Także polecam "Feed. Przegląd Końca Świata" wszystkim, którzy są gotowi na szczegółowo wykreowany świat oraz ogromną dawkę emocji. Nie zawiedziecie się!

"Czasami prawda może rzeczywiście cię wyzwolić."

24 komentarze:

  1. Normalnie się czyta bardzo szybko, to Daria tylko ciągnęła przez dwa miesiące :*

    OdpowiedzUsuń
  2. maksyma - wow jestem pod wrażeniem
    uniwersum - wow też
    wątpię również żeby wątek wyborów w świecie zombie zaspokoił moje podniebienie
    tę* drugą osobę
    ale ogółem oki doki
    tęskniłam za tym!
    nie! ♥

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie zawiodłam się, świetna lektura :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Hmm. Chyba się skuszę na tą książkę. [ Aleja Recenzji ]

    OdpowiedzUsuń
  5. Skoro mówisz, że jest taka genialna, to może kiedyś rzucę okiem na ten tytuł - chociaż nie ukrywam, że już dawno sobie tę serię odpuściłam, bo zaczęły mnie męczyć książki wydawane w kilku tomach.

    OdpowiedzUsuń
  6. Uwielbiam ♥ Wszystkie trzy części zajmują honorowe miejsce w moim sercu i na mojej półce :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Chyba mnie zaciekawiłaś... Muszę przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Przymierzam się do tej serii od tygodni, jeśli nie miesięcy i wciąż nam nie po drodze :/ Muszę to zmienić! ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Właśnie jestem w trakcie czytania, zaledwie początek, i już ogromnie podobają mi się bohaterowie i, wspomniana przez Ciebie, więź między przyrodnim rodzeństwem. Pozostaje mi zatem tylko czytać dalej i rozkoszować się tym... ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Oj muszę mieć tą książkę. Zażyczyłam sobie ją jako prezent na zbliżające się urodziny! :D

    OdpowiedzUsuń
  11. Ale fajnie, że Ci się spodobał FEED - dalej jest jeszcze lepiej! :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Jeszcze nie miałam okazji czytać niczego z tej serii, ale planuję to zmienić - koniecznie! :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Mnie za pierwszym razem ksiażka kompletnie sie nie spodobała. Przeczytałam ją rok później i teraz mogę z czystym sercem i sumieniem napisać tu, że jest to jedna z moich ulubionych ksiazek i już nie mogę doczekać sie, aż przeczytam jej kolejne dwie częsci.

    OdpowiedzUsuń
  14. Od dawna przymierzam się do tej książki - przyciągnęła mnie zarówno okładka jak i tematyka (z chęcią poznaję różne postapokaliptyczne wizje). Na pewno wkrótce po nią sięgnę :).

    OdpowiedzUsuń
  15. Nie wiem czemu, ale jakoś nigdy mnie do tej książki nie ciągnęło. Co więcej, to chyba pierwsza jej recenzja, którą przeczytałam. I przyznam, że zapowiada się nieźle, choć nie wiem, czy po nią sięgnę. Na razie jakoś nie mam ochoty na tego typu tematykę. ;)

    OdpowiedzUsuń
  16. Uwielbiam. <3 Poczekaj tylko aż przeczytasz kolejne cześci!

    OdpowiedzUsuń
  17. Bardzo ciekawa fabuła, chętnie przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  18. A ja nie słyszałam o te książce ... Ale na szczęście już wiem, że jest taka i dodaję ją sobie do listy :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Ja uważam, że cała seria jest rewelacyjna, a każda następna część lepsza poprzedniej ;)
    http://pasion-libros.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  20. Z przyjemnością zanurzę się w świecie, który stworzyła autorka. Otworzyłaś mi oczy ;)

    OdpowiedzUsuń
  21. Czytałam FEED, ale, co dziwne, niewiele z niego pamiętam, jedynie jakieś pojedyncze sceny. Wiem jednak, że bardzo mi się podobał, choć nie byłam pod aż tak wielkim wrażeniem, jak Ty. :) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń

© Created Eternity, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena